חדשות

בתי החולים יוכלו לגייס רופאים בפנסיה כפתרון למחסור במקצועות במצוקה

"דה מרקר" מדווח: המדינה אישרה למנהלי בתי החולים הממשלתיים לגייס רופאים בגימלאות בניסיון להתגבר על המחסור ברופאים במקצועות במצוקת כוח אדם

בית החולים שיבא, תל השומר. צילום: דוברות "שיבא"

הממונה על מערכת הבריאות בנציבות שירות המדינה, יוני דוקן, הודיע למנהלי בתי החולים הממשלתיים כי הם יכולים לגייס רופאים שכבר יצאו לפנסיה בניסיון להתגבר על המחסור ברופאים במקצועות שבמצוקת כוח אדם, כך מדווח הבוקר (ד') "דה מרקר".

בדיווח נמסר כי ניתן לאייש תקנים ריקים בפסיכיאטריה של המבוגר ושל הילד, גריאטריה, רפואה פנימית, כירורגיה כללית, רפואה דחופה (מיון) פתולוגיה, המטואונקולוגיה ילדים, שיקום, הרדמה, טיפול נמרץ, נאונטולוגיה ורפואה גרעינית.

עד כה אפשרו לבתי החולים הממשלתיים להאריך שירות לרופאים ולרופאות עד גיל 70, תוך שמירת תנאי עבודתם ושכרם והמשך צבירת זכויות. עתה מאשרת הנציבות לגייס רופאים שכבר פרשו לשלוש שנים עם אפשרות להארכה בשנתיים נוספות, באישור מיוחד ולעתים אף עד סוף שנות ה-70 לחייהם, בכפוף לאישור כשירות רפואית.

כמו כן מאפשרת עתה הנציבות לבתי החולים להציע תנאים מיוחדים לרופאים הגימלאים: דרגת הרופא תיקבע לפי דרגתו האחרונה במוסד הרפואי שבו הועסק ושכרו ייקבע לפי ההשתכרות הגבוהה ביותר שהיתה לו לפני הפרישה.

התקנים הלא מאוישים בבתי החולים הממשלתיים הם, לפי נתוני נציבות שירות המדינה: בפסיכיאטריה - 101, ברפואה פנימית - 62, בגריאטריה - 33, בכירורגיה כללית - 15, בהרדמה וברפואה דחופה - 10, בכ"א בהמטולוגיה - 8. בדיווח נמסר כי מחסור דומה בפסיכיאטריה קיים גם בבתי החולים של שירותי בריאות כללית ובמרפאות הקהילה.

מנהלי בתי החולים המצוטטים בדיווח – פרופ' יצחק קרייס ("שיבא"), ד"ר ארז און ("פוריה") ופרופ' יחיאל לבקוביץ ("באר יעקב") – טענו כי זהו פתרון זמני בלבד. פרופ' לבקוביץ, שהוא גם ראש החוג לפסיכיאטריה בבית הספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב, אמר כי עקב מחסור בכוח אדם אין גם מי שיכשיר את הדור הצעיר של הרופאים בתחום זה.

ב"שיבא", אמר פרופ' קרייס מועסקים כבר עתה כ-150 רופאים פנסיונרים – רופאים עד גיל 70 בחצי משרה ועד גיל 73 ברבע משרה, ואחדים גם ממשיכים לעבוד לאחר גיל 73 אבל המדיניות היא לא לאשר להם להישאר בעמדות ניהול "כי חשוב לקדם את הצעירים".

עוד מסר "דה מרקר" כי משרד הבריאות והוועדה לתכנון ותקצוב (ות"ת) הקימו ועדה שמשימתה למצוא עד סוף הרבעון הראשון של 2019 דרך להגדיל ב-26% את מספר הסטודנטים הישראלים לרפואה – מכ-750 שהחלו את לימודיהם השנה ל-950 שיתחילו בלימודיהם בתוך שלוש השנים הבאות. בצוות ד"ר ערן הלפרן, מנהל המרכז הרפואי רבין-בילינסון העומד בראש איגוד מנהלי בתי החולים, ופרופ' שמעון מרום (הטכניון), נציג פורום הדיקנים. בדיווח נמסר כי המשימה שהוטלה על הצוות היא למצוא דרך לשנות את הרכב השדות הקליניים כך שניתן יהיה להגדיל את  מספר הסטודנטים לרפואה כאשר היעד לעתיד הוא 3.2-3 רופאים ל-1,000 נפש.

נושאים קשורים:  רופאים בגימלאות,  מחסור ברופאים,  חדשות,  הארכת שירות רופאים,  גיוס רופאים פנסיונרים
תגובות
אנונימי/ת
05.12.2018, 20:24

צריך לבדוק את הרופאים גם אם הם לא בתחילת תהליך של דמנציה, בגיל 70 ההסתברות לכך כבר מגיעה ל8% . לאחר מכן צריך לבדוק את היכולת המקצועית. גם כאן אנחנו יודעים על דעיכה אפשרית. אני לא בטוח שפציינטים ירצו שהרופא היועץ היושב מולם הוא בן 75 . המצוקה הנוכחית תימשך ואף תחמיר , והיא תוצאה של כאוס והיעדר כל תיכנון במשרד הבריאות. מי שרוצה המטולוגים עוד 10 שנים צריך להכניס מתמחים עכשיו. ולא לחכות לוועדות...

אנונימי/ת
05.12.2018, 20:27

רעיון מצוין. ברוב העולם רופאים לא חייבים לפרוש והם בשיא הנסיון הקליני שלהם (ידע, זה אינדיבידואלי). שיחזרו

אנונימי/ת
05.12.2018, 20:27

רעיון מצוין. ברוב העולם רופאים לא חייבים לפרוש והם בשיא הנסיון הקליני שלהם (ידע, זה אינדיבידואלי). שיחזרו

אנונימי/ת
05.12.2018, 20:31

סממן נוסף למערכת שפושטת את הרגל.

אנונימי/ת
05.12.2018, 20:48

יש מחסור אדיר ברופאים . אין רופאים בבתי חולים ואין רופאים בקופות חולים . כל המצוקה בבריאות מקורו ובסיסו בחוסר איום של רופאים . מגדילים מספר סטודנטים לרפואה במאה מאתיים ? צחוק , טיפה בים !!! באלפים לשנה !!! מה לא ברור ? איפה משרד הבריאות ?

אנונימי/ת
06.12.2018, 09:53

ישנם הרבה רופאים שלא בפנסיה , עובדים , אף מוכנים לעוד עבודה נוספת ולא מקבלים אותם ביקר בק"ח . עונים : שאין תקנים.חוץ מזה תלוי גם במקצוע: למשל רופא י- נשים .

אנונימי/ת
05.12.2018, 20:52

ימשיכו משרד הבריאות, העיתונות המומחים במינוי עצמי וההדיוטות לחגוג ולהשתלח בפסיכיאטריה המוסדית והקהילתית, נראה כמה ישלמו עבור טיפול פרטי כשיצטרכו אותו ליקיריהם או לעצמם. כולם מבינים בבריאות הנפש, המצב הנוכחי הוא תוצאה של שנים של הזנחה ובזיון במקצוע הפסיכיאטריה. עד לשביתת הרופאים של 2011, ערך שעת העבודה של פסיכיאטר מומחה עם 20 שנות ותק ואף יותר בשירות ציבורי היה נמוך מהתשלום השעתי לעוזרת בית שלו באותם ימים. בלי קפיטציה, בלי כוננויות, בלי ססיות, בלי כל אפשרות לעבודה נוספת במסגרת המשרה.
זה מה שהממשלות בשלו לאזרחים שהצביעו בעדן.

אנונימי/ת
05.12.2018, 21:06

ספין מטופש. הבעיה היא בתקינה ובתקצוב. כל הניסיונות לחפות על כך בהשארת רופאים קשישים הוא זריית חול בעיניים.

06.12.2018, 03:00

רעיון יוצא מהכלל למלא מקומות חסרים בטיפול לחולים ולקצר כם תורים וכן יעזור לפנסיונרים בעלי נסיון אדיר באבחון ובטיפול ולחזור למקצוע אותו אהבו כל כך ואף לשפר את מצבם הכלכלי
כה לחי ליוזמי ומבצעי הרעיון

אנונימי/ת
06.12.2018, 05:45

זה לא יעזור להגדיל את מספר הסטודנטים רק פוגע. כולם ילכו למקצועות המבוקשים. אני חיכיתי שנה להתחיל התמחות בגינקולוגיה והתחרות היום מטורפת שבשיחה עם מתמחים בוגרים יותר המצב לא היה ככה לפני שהגדילו את מספר הסטודנטים

אנונימי/ת
06.12.2018, 10:02

נכון מאוד , יש הבדל בדרישה למקצעות מסויימות
ורב סטודנטיים בוגרי הארץ לא רוצים לעבוד קשה כמו למשל תורנויות בב"ח , או בכלל בבתי חולים , כך שזה לא פטרון נכון : להגדיל מספר סטודנטים

אנונימי/ת
06.12.2018, 10:06

שכר הרופאות יחסית לעבודה קשה ושעות עבודה ארוכות ( 26 שעות כולל משרה +תורנות ), אחריות , יחס של ציבור לא" מדליקה " סטודנטים ישראלים במאוחד צעירים לעבוד בבתי חולים

06.12.2018, 10:09

צעד קטן לאנושות,
מבלי להקל ראש בחוסרי המערכת אנושית וכלכלית,
בהעדר תכנון לטווח "קצר" ברפואה מדד זה הוא כ 12 שנה!
יש בעיה ניהול מדיניות עצומה אשר מונעת יעילות מהמערכת והיא הפיצול והמידור, בין כלל נותני שרותי הבריאות. אך לא בזה אעסוק
ניתן במספר צעדים זמינים לסייע למערכת הגוססת.
1. לחייב את כל רופאי הקהילה ביום תורנות אחד בחודש בחדר מיון, ואחת ל 6 חודשים את כלל הרופאים ללא קשר להתמוחתם בתורנות במחלקת הטראומה (חיוני לשפר מיומנות טראומה לכלל רופאי ישראל, לאור תרחיש "מלחמת העורף" ו/או רעש אדמה עז עם פגיעה נרחבת באוכלוסיה)
2. יש לאפשר לכל בתי החולים ולא רק "לשלנו" דהיינו של משרד הבריאות, להעסיק רופאים גמלאים, אחר מבדק מתאים בריאותי ונפשי, מעבר לתקן, אומר שנית מעבר לתקן. כי התקן הנוכחי "קטן עלינו." והשכר והמעמד יהה בלתי תלוי בתפקיד ובשכר הקודמים, שכר מתאים וכבוד הדדי ומקצועי יספיקו לגייס לא מעט מעונינים הן למחלקות האשפוז והן למרפאות החוץ.

אנונימי/ת
06.12.2018, 10:16

חברים יקרים,
עצם העובדה שרובינו כותבים ״אנונימי״ מדבר באד עצמו את החוסר אימון ואף פיד מהמנהלים שלנו. וביננו יש משהו בזה. אותם אנשים שלצערנו עדיין מנהלים את הדברים ן אותם האנשים שהובילו אותנו למצב הקטסטרופלי של היום. כל הקישקושים האלה הם רק קודמה של הכאוס הכללי.
מה דעתכם לקום כולנו (עזבו את הליצנים מההסתדרות הרפואית) ולאיים שאם ה״אלזהיימרים״ מהתנהלות האלה ואחרים לא עוזבים ״היום ובדחיפות״ את המקום אנחנו נעזוב את המקום. כמובן שנשאיר רק צוות למקרים דחופים. לאומת המנהלים של היום אנחנו לא רוצחים.

אנונימי/ת
06.12.2018, 15:03

לא מכיר הרבה פנסיונרים מעבר לגיל 70 שמוכנים לעבוד כרופאים מן השורה במחלקה פנימית.זה נסיון להראות כביכול "מעשים" ומדובר בדיבורים בלבד.

אתה לא מכיר כי בפועל אין עוף כזה בלול.למה שפנימאי ותיק שנשחק עשרות שנים במחלקה ירצה להמשיך.ראה מה קורה למומחים צעירים. בורחים תרתיי משמע מהמחלקה הפנימית מייד עם סיום ההתמחות. צריך להתחנן בפניהם שישארו שנה שנתיים. זאת היום אחת הבעיות החמורות ביותר. מתמחים עדיין ישנם כי כדיי להמשיך הלאה לתת מקצוע פנימי חייבים לגמור התמחות בפנימית. אם יבטלו הצורך הזה גם מתמחים בפנימית יעלמו מהר מאד.(זה היה כידוע בעבר הרחוק.)

אנונימי/ת
06.12.2018, 16:30

הביעה הגדולה במערכת היא לא מספר הסטודנטים, אלא הכשרה של הרופאים החדשים והוספת עוד תקנים

חברים,
שוב מצע מהלך של "טלאי על טלאי".
כל עוד מתחמקים אוצר/בריאות מיישום הכרחי של דוחות מבקר המדינה ובנק ישראל הקובעים אחריות משותפת של שני המשרדים בניהול כושל - העדר מוחלט של תכנון לטווח ארוך, תמשיך המערכת המופלעה שהוקמה בתהליך הריסה המעמיקה.
ההסבר לאי הרצון של הנ'ל לתהליך ארוך טווח (15- 20 שנה) - אי רצון להתחייבות לתקצוב מראש (דוגמת תקציב הביטחון!) -
בתקצוב מראש ולטווח ארוך -- אבדו את ה"כח" העצום שלהם !
מי מוכן לוותר ביודעין על "שליטה כוחנית" זו ?
אני חוזר וקורא להר'י להתעשת,,ל"הרים את הכפפה":
לצאת במאורגן לכיכרות הערים והמושבות בהפגנה לא אלימה (במאורגן משמעו - מנהלי בתי'ח , מנהלי מחלקות, מומחים , מתמחים וסטודנטים בשנים הקליניות) ולמחות על קיום מערכת בריאות הקורסת, על הצוותים הרפואיים המותשים והחשופים לאלימות.
ארועים כאלה בהתמדה, ובנחישות של ראשי הר'י, לאחר שיזמו דיון בנושא הכאוב הזה באסיפת "הועד המרכזי" של הר'י , וזכו לאישור גורף לצעד זה.
כל המהלך מחייב אולי קבלת עצה מקצועית ממומחים ביחסי ציבור - כי צעד נמרץ זה אסור שיכשל !
אולי סוף-סוף נתעורר ורוח רעננה וצודקת תנשב שוב בארגוננו, אשר הודות לו קמה מערכת רפואית המהוללת ברחבי תבל..
איני נואש , "איני מרים ידיים" !
זכרו וזיקפו קומתכם,, בילעדינו אלפי הרופאים המאורגנים -- אין רפואה בישראל !
חג אורים שמח,
פרופ' תיאו דב גולן.

אנונימי/ת
07.12.2018, 13:16

מערכת עקומה לגמרי .מצד אחד מקום לרופאים גרייטרים ומצד שני עשרות רופאים צעירים מחפשים מקום להתמחות אבל נסחטים עי מנהלי מחלקה חזיריים להגיע להסתכלות ולעבוד חינם חצי שנה בלי שום. הבטחה אלא אם אתה שייך למשפחה מיוחסת .

אנונימי/ת
21.12.2018, 08:21

לא מדויק
בתור מנהל מחלקה אין לי שום אפשרות להעסיק רופא בהתנדבות!! אלו הן הוראות התקשי'ר והן נאכפות בקפדנות

אנונימי/ת
09.12.2018, 07:59

לא יעזור אם יצוותו עוד 10 רופאים למיון או למחלקות
עדיפות ראשונה היא להגדלת מקומות אשפוז ומיטות לבדיקה במיון כך שאפשר לבדוק יותר פונים בו זמנית
פתרונות מעשיים יותר יהיו
א) יותר מוסדות לאשפוז כרוני - אפשר להסב בקלות בית אבות עם תוספת קטנה של ציוד וצוות ועם פיקוח הדוק ופנות מיטות יקרות יותר של אשפוז ואז גם חולים ימתינו פחות זמן במיון להגיע למחלקה אחרי שכבר הוחלט על אשפוז ואין תורך לתפוש מיטה במיון
ב) לתקצב מוקדים של קופות החולים שכבר מצוידות בציוד מתקדם עם מעט שיפור נוספים ( עוד עמה בדיקות שאפשר לבצע כמו טרופנין גזים בדם די דימר וכו) לפתוח מוקדים 24 שעות ושלמיון יגיעו חולים קשים יותר כי כל אלו שפונים בגלל מחלות קלות יידעו שיקבלו טפיול באותה רמה במוקדים ויקבלו את זה כל הערב וכל הלילה

אנונימי/ת
13.12.2018, 12:00

כמו בכל העולם, גם בישראל ניתן לשלב רופאים וותיקים כיועצים, חוקרים ומדריכים שיעזרו לטפח את הדורות הבאים.
בשיבא בניגוד לעבר (שני, רוטשטין) ההנהלה החדשה מכסחת בעקביות את כל הוותיקים בקמפוס ... יודע כל חקלאי פיקח שמי שגודע את השורשים פוגע בצמיחה החדשה.

אנונימי/ת
02.02.2019, 11:47

יש היום לא מעט רופאים גם פנסיונרים וגם שאינם עדיין שהיו מוכנים לעבוד במיקצועם במירפאות החוץ של בתיי החולים לאחר שעות העבודה וע"י כך יקוצרו התורים.זה מאד נוח לרובם.
אז מה הבעיה?ומדוע הסידור הנ"ל אינו מופעל?
התשובה כסף ורק כסף.מה בעצם איכפת לכל קובעיי המדיניות ולכל המנהלים השונים אם חולה מחכה חצי שנה לתור.ומה האינטרס האמיתי שלהם לקצר התור.
שהחולה יחפש לעצמו רופא דרך המשלים או הביטוח הפרטי שלו.
(דרך אגב מישהו יודע כמה הקופה משלמת לרופא עבור ביקור של מטופל. עדיף שלא תדעו. )

אנונימי/ת
02.02.2019, 11:56

עוד תגובה אלימה של נשים תמשיכו ככה ונגיע למקום ההפוך מזה שאתן רוצות להגיע , אמר את דעתו הלא רלוונטית אז אמר , לפטר אותו מכל משרה ציבורית להרוג אותו כלכלית לא פחות אלים